czwartek, 24 września, 2020

Advergames – niewykorzystany potencjał gier marketingowych

W swojej nieustannej pogoni za innowacjami i nowatorskim, jak najbardziej oryginalnym podejściem do reklamy branża marketingowa zabrnęła w pewnym momencie w dosyć niespodziewaną i intrygującą stronę. Zainwestowała bowiem w branżę gier komputerowych, choć nie na dużą skalę. Przykładów naprawdę skutecznego wykorzystania gier marketingowych w praktyce wbrew pozorom nie ma zbyt dużo, żadne nie zdążyły odbić się większym echem.

Gry marketingowe

Powstała chociażby część kultowej serii Mario Kart, w której dużą rolę odgrywała marka Mercedes. Gracze nie kojarzą się z motoryzacją, ale to był wbrew pozorom dosyć przemyślany ruch: symbolem marki została postać, która w grze zadebiutowała jeszcze w latach 90. Większość ludzi zafascynowanych postacią Mario była już dorosła w czasie premiery gry i część z nich z pewnością mogła sobie pozwolić na zakup Mercedesa.

Innym, dosyć głośnym przypadkiem była trylogia gier sponsorowana przez sieć restauracji Burger King. To były proste, ale zróżnicowane i dosyć dziwaczne gry, w których do zadań gracza należało dostarczanie posiłków klientom, wyścigi samochodowe i inne, proste aktywności. Należy jednak uczciwie przyznać, że jakość tych gier pozostawiała wiele do życzenia i na pewno nie stanowiły one powtórki ze scenariusza z Mario Kart, który sam w sobie był po prostu piekielnie przyjemną i grywalną produkcją.

Rozrywka dla dzieci i dorosłych

Należy jednak nadmienić, że te gry były wyprodukowane jeszcze w czasach, kiedy szeroko rozumiany gaming miał renomę rozrywki dla dzieci i zdecydowanie nie uważano go za domenę ludzi dorosłych i poważnych – prawdopodobnie z tego właśnie powodu branża marketingowa uznała, że lepiej będzie jednak zawrócić z tego kierunku i skupić się na nieco poważniejszym i bardziej przyziemnym marketingu. Minęło jednak kilka lat i branża gier komputerowych i konsolowych jest już w zupełnie innym miejscu: polski Wiedźmin i Cyberpunk 2077 święcą triumfy na całym świecie, zdecydowana większość Polaków ma w swoim życiu częsty i gęsty kontakt z grami komputerowymi, granie nie jest już uważane za dziecinadę, a wiele osób ma ten przywilej i przyjemność utrzymywać się z zajmowania się grami komputerowymi. Z tego względu można spokojnie uznać ten segment rynku reklamowego za odrobinę niewykorzystany i perspektywiczny, ale pod pewnymi warunkami.
Jak dowodzi przypadek gier sygnowanych marką Burger King, tych produkcji nie będzie w stanie obronić sam fakt, że były sponsorowane przez markę o światowej renomie i niezwykłej popularności.

Te gry muszą być rodzajem inwestycji i nie warto na nich oszczędzać, bo jeśli gra okazałaby się hitem, to zyski dla sponsorującej je marki byłyby tak ogromne, że aż trudne do jednoznacznego określenia. Oczywiście ważne jest również to, by do produkcji zatrudnić osoby faktycznie znające się na rzeczy i czujące klimat gier prostych, ale uzależniających, zabawnych i na tyle charakterystycznych, by mogły stać się viralem. Branża gier komputerowych tylko czeka na dobre produkcje sponsorowane przez wielkie marki i ta z nich, która zrozumie to jako pierwsza, będzie mogła liczyć na wielkie zyski.

ZOBACZ WIĘCEJ

3 najważniejsze zalety łóżka kontynentalnego

W ciągu ostatnich lat coraz większą popularnością wśród osób z różnych grup wiekowych zaczęły cieszyć się łóżka kontynentalne. Niebanalny wygląd, dobra jakość wykonania, ciekawy...

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Śledząc poczynania najlepszych kierowców rajdowych na świecie wielu małych chłopców marzy o podążaniu śladami swoich idoli. Wielu osobom wydaje się, że kariera w motorsporcie...

Tani stomatolog. Czy to dobre rozwiązanie?

Stojąc przed wyborem gabinetu stomatologicznego sugerujemy się po pierwsze ceną, a po drugie opiniami. Jedna i druga kwestia są oczywiście bardzo ważne, niemniej jednak...