Śledząc poczynania najlepszych kierowców rajdowych na świecie wielu małych chłopców marzy o podążaniu śladami swoich idoli. Wielu osobom wydaje się, że kariera w motorsporcie zarezerwowana jest tylko dla wybranych, co nie jest do końca prawdą. Zawodowcem może zostać każdy, kto gotowy jest poświęcić wiele energii, czasu i przede wszystkim pieniędzy. Regularne starty w rajdach terenowych mogą z pasji przerodzić się w sposób na życie. Jednak pozostaje najważniejsze pytanie: jak zostać rajdowcem?
Jak zostać kierowcą rajdowym w Polsce?
Starty w amatorskich rajdach terenowych wymagają od uczestników posiadania jedynie odpowiednich umiejętności i samochodu, który będzie w stanie znieść trudy rywalizacji na otwartym terenie. Jednak aby zacząć marzyć o udziale w rajdach na poziomie zawodowym, należy uzyskać odpowiednią licencją upoważniającą do startów w profesjonalnych imprezach.
Możliwość wzięcia udziału w rajdach na poziomie okręgowym, a także w imprezach na podobnym szczeblu na terenie Unii Europejskiej, zapewnia licencja RN. Istnieje również drugi, najwyższy rodzaj licencji – międzynarodowa licencja stopnia R, która gwarantuje uczestnictwo w rajdach wyższej rangi, np. w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski czy Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych.
Zobacz także: https://www.megatek.pl/rajd-dakar-czyli-legenda-motorsportu/
Co zrobić, aby uzyskać licencję rajdową RN?
Wymaga to o wiele mniej pieniędzy, czasu czy wysiłku niż mogłoby się to wydawać. Wystarczy wziąć udział w kilkudniowym kursie oraz zdać egzamin kończący składający się z części teoretycznej i praktycznej. Koszt takiego szkolenia najczęściej nie przekracza 1000zł. Istnieje również drugi sposób na zdobycie licencji RN poprzez ukończenie odpowiedniej liczby imprez z serii KJS, SKJS oraz TIS, które nie wymagają posiadania licencji kierowcy rajdowego. Jednak nadal wymagane jest zdanie egzaminu teoretycznego.
Samochód rajdowy – jaki na początek?
Początkujący rajdowcy wcale nie muszą wydawać fortuny na samochody rajdowe, które można nabyć na rynku wtórnym. Często wymagają one odpowiednich modyfikacji, co łącznie stanowi koszty w granicach 10-20 tys. złotych.
Inaczej ma się sprawa uczestnictwa w rajdach terenowych najwyższej rangi. Dla porównania, pojazd rajdowy zdolny do pokonania ekstremalnie trudnych tras Rajdu Dakar to koszt sięgający nawet miliona złotych. Oprócz kosztów związanych z przystosowaniem samochodu do specyfiki imprez rajdowych, należy również wspomnieć o utrzymaniu zaplecza technicznego oraz wpisowego, które w przypadku Rajdu Dakar potrafią oscylować w granicach setek tysięcy złotych. Jednak udział w Dakarze to zaszczyt zarezerwowany tylko dla doświadczonych zawodowców dysponujących wsparciem sponsorskim czy pokaźnym budżetem prywatnym.
1 Comment