czwartek, 28 stycznia, 2021

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Śledząc poczynania najlepszych kierowców rajdowych na świecie wielu małych chłopców marzy o podążaniu śladami swoich idoli. Wielu osobom wydaje się, że kariera w motorsporcie zarezerwowana jest tylko dla wybranych, co nie jest do końca prawdą. Zawodowcem może zostać każdy, kto gotowy jest poświęcić wiele energii, czasu i przede wszystkim pieniędzy. Regularne starty w rajdach terenowych mogą z pasji przerodzić się w sposób na życie. Jednak pozostaje najważniejsze pytanie: jak zostać rajdowcem?

Jak zostać kierowcą rajdowym w Polsce?

Starty w amatorskich rajdach terenowych wymagają od uczestników posiadania jedynie odpowiednich umiejętności i samochodu, który będzie w stanie znieść trudy rywalizacji na otwartym terenie. Jednak aby zacząć marzyć o udziale w rajdach na poziomie zawodowym, należy uzyskać odpowiednią licencją upoważniającą do startów w profesjonalnych imprezach.

Możliwość wzięcia udziału w rajdach na poziomie okręgowym, a także w imprezach na podobnym szczeblu na terenie Unii Europejskiej, zapewnia licencja RN. Istnieje również drugi, najwyższy rodzaj licencji – międzynarodowa licencja stopnia R, która gwarantuje uczestnictwo w rajdach wyższej rangi, np. w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski czy Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych.

Zobacz także: https://www.megatek.pl/rajd-dakar-czyli-legenda-motorsportu/

Co zrobić, aby uzyskać licencję rajdową RN?

Wymaga to o wiele mniej pieniędzy, czasu czy wysiłku niż mogłoby się to wydawać. Wystarczy wziąć udział w kilkudniowym kursie oraz zdać egzamin kończący składający się z części teoretycznej i praktycznej. Koszt takiego szkolenia najczęściej nie przekracza 1000zł. Istnieje również drugi sposób na zdobycie licencji RN poprzez ukończenie odpowiedniej liczby imprez z serii KJS, SKJS oraz TIS, które nie wymagają posiadania licencji kierowcy rajdowego. Jednak nadal wymagane jest zdanie egzaminu teoretycznego.

Samochód rajdowy – jaki na początek?

Początkujący rajdowcy wcale nie muszą wydawać fortuny na samochody rajdowe, które można nabyć na rynku wtórnym. Często wymagają one odpowiednich modyfikacji, co łącznie stanowi koszty w granicach 10-20 tys. złotych.

Inaczej ma się sprawa uczestnictwa w rajdach terenowych najwyższej rangi. Dla porównania, pojazd rajdowy zdolny do pokonania ekstremalnie trudnych tras Rajdu Dakar to koszt sięgający nawet miliona złotych. Oprócz kosztów związanych z przystosowaniem samochodu do specyfiki imprez rajdowych, należy również wspomnieć o utrzymaniu zaplecza technicznego oraz wpisowego, które w przypadku Rajdu Dakar potrafią oscylować w granicach setek tysięcy złotych. Jednak udział w Dakarze to zaszczyt zarezerwowany tylko dla doświadczonych zawodowców dysponujących wsparciem sponsorskim czy pokaźnym budżetem prywatnym.

ZOBACZ WIĘCEJ

Wysyłaj paczki bez etykiety z aplikacją InPost Mobile!

Nadawanie przesyłek bez etykiety jest już możliwe w aplikacji InPost Mobile – tak, to koniec z drukowaniem i zbędnymi kolejkami. Wprowadzenie nadań do aplikacji...

Najpopularniejsze żywe przynęty wędkarskie

Każdy, nawet mniej doświadczony wędkarz doskonale wie, jak ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju przynęt dla skuteczności połowu. Żywe przynęty od wielu lat są powszechnie...

Automatyka przemysłowa, czyli sposób na optymalizację procesów

Branża przemysłowa na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniła się nie do poznania – coraz wyższa wydajność i efektywność procesów przemysłowych to jedyny sposób na...