czwartek, 24 września, 2020

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Śledząc poczynania najlepszych kierowców rajdowych na świecie wielu małych chłopców marzy o podążaniu śladami swoich idoli. Wielu osobom wydaje się, że kariera w motorsporcie zarezerwowana jest tylko dla wybranych, co nie jest do końca prawdą. Zawodowcem może zostać każdy, kto gotowy jest poświęcić wiele energii, czasu i przede wszystkim pieniędzy. Regularne starty w rajdach terenowych mogą z pasji przerodzić się w sposób na życie. Jednak pozostaje najważniejsze pytanie: jak zostać rajdowcem?

Jak zostać kierowcą rajdowym w Polsce?

Starty w amatorskich rajdach terenowych wymagają od uczestników posiadania jedynie odpowiednich umiejętności i samochodu, który będzie w stanie znieść trudy rywalizacji na otwartym terenie. Jednak aby zacząć marzyć o udziale w rajdach na poziomie zawodowym, należy uzyskać odpowiednią licencją upoważniającą do startów w profesjonalnych imprezach.

Możliwość wzięcia udziału w rajdach na poziomie okręgowym, a także w imprezach na podobnym szczeblu na terenie Unii Europejskiej, zapewnia licencja RN. Istnieje również drugi, najwyższy rodzaj licencji – międzynarodowa licencja stopnia R, która gwarantuje uczestnictwo w rajdach wyższej rangi, np. w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski czy Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych.

Co zrobić, aby uzyskać licencję rajdową RN?

Wymaga to o wiele mniej pieniędzy, czasu czy wysiłku niż mogłoby się to wydawać. Wystarczy wziąć udział w kilkudniowym kursie oraz zdać egzamin kończący składający się z części teoretycznej i praktycznej. Koszt takiego szkolenia najczęściej nie przekracza 1000zł. Istnieje również drugi sposób na zdobycie licencji RN poprzez ukończenie odpowiedniej liczby imprez z serii KJS, SKJS oraz TIS, które nie wymagają posiadania licencji kierowcy rajdowego. Jednak nadal wymagane jest zdanie egzaminu teoretycznego.

Samochód rajdowy – jaki na początek?

Początkujący rajdowcy wcale nie muszą wydawać fortuny na samochody rajdowe, które można nabyć na rynku wtórnym. Często wymagają one odpowiednich modyfikacji, co łącznie stanowi koszty w granicach 10-20 tys. złotych.

Inaczej ma się sprawa uczestnictwa w rajdach terenowych najwyższej rangi. Dla porównania, pojazd rajdowy zdolny do pokonania ekstremalnie trudnych tras Rajdu Dakar to koszt sięgający nawet miliona złotych. Oprócz kosztów związanych z przystosowaniem samochodu do specyfiki imprez rajdowych, należy również wspomnieć o utrzymaniu zaplecza technicznego oraz wpisowego, które w przypadku Rajdu Dakar potrafią oscylować w granicach setek tysięcy złotych. Jednak udział w Dakarze to zaszczyt zarezerwowany tylko dla doświadczonych zawodowców dysponujących wsparciem sponsorskim czy pokaźnym budżetem prywatnym.

ZOBACZ WIĘCEJ

3 najważniejsze zalety łóżka kontynentalnego

W ciągu ostatnich lat coraz większą popularnością wśród osób z różnych grup wiekowych zaczęły cieszyć się łóżka kontynentalne. Niebanalny wygląd, dobra jakość wykonania, ciekawy...

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Śledząc poczynania najlepszych kierowców rajdowych na świecie wielu małych chłopców marzy o podążaniu śladami swoich idoli. Wielu osobom wydaje się, że kariera w motorsporcie...

Tani stomatolog. Czy to dobre rozwiązanie?

Stojąc przed wyborem gabinetu stomatologicznego sugerujemy się po pierwsze ceną, a po drugie opiniami. Jedna i druga kwestia są oczywiście bardzo ważne, niemniej jednak...